Wybór roweru.

Budowa roweru górskiego - MTB

Przygodę z rowerem warto rozpocząć od absolutnych podstaw jakimi jest nazewnictwo poszczególnych części roweru. Nowoczesny rower MTB - a do takich produktów należy m.in. przykładowy model niemieckiej firmy Haibike - to produkt naprawdę wyrafinowany technicznie i technologicznie.

W tym krótkim artykule zapoznacie się z podstawowym nazewnictwem tego, co widać w rowerze "gołym okiem". Gdyby rozebrać" na drobne" widoczny na zdjęciu rower, okazało by się, że ilość części składowych jest naprawdę imponująca.

 

Budowa roweru MTB.

 

Nazewnictwo elementów roweru.

  1. Siodełko - zwane też siodłem.
  2. Sztyca - wspornik siodła.
  3. Zacisk podsiodłowy.
  4. Szprycha.
  5. Przerzutka tylna.
  6. Łańcuch.
  7. Korba - przymocowana do osi osadzonej w tzw. suporcie.
  8. górna rura
  9. Amortyzator zawieszenia - tył.
  10. Mostek kierownicy - czyli po prostu: mostek.
  11. Kierownica oraz osadzone na niej  klamki manetki - czyli dźwignie zmiany biegów (manetki), czasem nazywane "cynglami" (raczej w szosówkach) oraz dźwignie hamulca (klamki). W rowerach bez hamulców hydraulicznych spotyka się klamkomanetki - czyli zespoloną manetką biegów z klamką hamulca.
  12. Hamulec - w tym przypadku hydrauliczny
  13. Przednia tarcza zębatek - największa to tzw. blat, całość nazywana też "koronkami".
  14. Bez podtekstów - po prostu pedał.
  15. Amortyzator przedni.
  16. Tarcza hamulca.
  17. Opona - tzw. balon.
  18. Zespół tylnych zębatek czyli tzw. kaseta.
  19. Widelec.
  20. Obręcz koła  - tzw. rawka/felga

Można też zauważyć przewody - w tym: pancerze linek oraz przewody hydrauliczne. Linki, ukryte w pancerzach, przenoszą ruch manetek sterujących przełożeniami przerzutek, przewody olejowe za pomocą medium jakim jest olej hydrauliczny przenoszą siłę nacisku dźwigni hamulca na zaciski hamulca tarczowego.

Budowa typowej ramy rowerowej.

Poniżej poglądowy obraz budowy typowej ramy rowerowej.  w zasadzie można nazwać ją ramą klasyczną. Istnieją odmiany ram rowerowych których budowa odbiega nieco od klasycznej. Jest to spowodowane specjalizacją sportową do jakiej dana rama jest dedykowana. Uwaga ta odnosi się w szczególności do sposobu łączenia sztycy z podporami siodła i łańcucha - w rowerach specjalistycznych połączenia te bywają ruchome.

 

Budowa typowej ramy rowerowej.

  Nazwy poszczególnych elementów ramy rowerowej:

  1. Rura czołowa.
  2. Rura górna.
  3. Podpora siodła.
  4. Rura główna.
  5. Sztyca.
  6. Podpora łańcucha.
  7. Tuleja suportu - w wykonaniu klasycznym, gwintowanym, posiada dwa rodzaje gwintu: prawy (strona prawa, napędowa) i lewy (strona lewa, nienapędowa). Dotyczy to także gwintów pedałów.
  8. Podpora siodła.
  9. Uchwyty mocowania piasty.
  10. Zatrzaski  lub prowadzenia pancerzy linek/przewodów hydraulicznych.

Porada: w rowerach tańszych pedały są wykonywane z tworzywa i łatwo ulegają uszkodzeniu. Wymieniając pedały pamiętaj, że prawy pedał, po stronie przerzutek, ma prawy gwint, a przeciwległy - lewy. Nowe, markowe pedały, posiadają oznaczenie wybite na swej osi - symbol "R" (right) oznacza gwint typowy, prawy. Symbol "L" oznacza gwint lewy.  Podobnie mufy gwintowane suportu mają dwa rodzaje gwintów, z tym, że odwrotnie: lewa mufa suportu ma prawy gwint, prawa mufa suportu ma lewy gwint.

Ostrzeżenie: siłowe odkręcanie/dokręcanie pedałów i muf suportu w nieodpowiednim kierunku może doprowadzić do trwałego uszkodzenia gwintów!

Co jeszcze warto wiedzieć o ramie rowerowej.

Rama rowerowa zbudowana jest głównie na bazie trójkątów. Ramy rowerowe  wykonane są z rur lub profili stalowych, aluminiowych lub karbonowych. W zależności od proporcji tych trójkątów, a więc długości ich poszczególnych boków oraz kątów pomiędzy nimi - rama rowerowa zmienia swoją geometrię i - co dla nas najważniejsze - determinuje zarówno pozycję jrowerzysty jak i wpływa na sposób zachowania się roweru podczas jazdy.

Przyjmuje się jako zasadę, aby rama wraz z przednim widelcem była tak wykonana, żeby rzeczywisty rozstaw osi kół (tzw. baza kół) była maksymalnie zbliżona do 100 cm (z marginesem wynoszącym kilka cm). Jak z tego wynika, można przyjąć, że  wartość ta  we wszystkich rowerach jest stała, a odstępstwa od niej nie wpływają znacząco na walory trakcyjne roweru.

Zwyczajowo producenci oznaczają wielkość ram w calach, niemniej coraz częściej spotkamy wymiary podawane także w centymetrach. Skoki wielkości ramy wynoszą zwykle 1 cal (ok. 2,54 cm), czasem co pół cala lub, gdy są oferowane w systemie metrycznym (SI)  co 2 cm. 

Najczęściej spotykane nazewnictwo rur (lub profili) części ramy prezentujemy na zdjęciu typowej ramy rowerowej.